Konec námořníků v Čechách

Dne 31. 1. 2018 přijal naše pozvání námořník (dnes již v důchodu) Ing. Zdeněk Chramosta, který jezdil na pozici prvního strojního důstojníka. Byl to bývalý kolega mého dědy a oba jezdili přes 30 let u Československé námořní plavby (dále již ČNP).

Vyprávěl nám o historii ČNP. Námořní doprava v českých zemí má dlouhou tradici. První zmínky jsou již ze středověku, řada Čechů sloužila na válečných lodích v dobách Rakouska­‑Uherska.

První lodě pod českou vlajkou jezdily už před druhou světovou válkou. ČNP během let své existence měla ve správě několik desítek lodí, jako například Orlík, Slapy, Lipno, Mír a řadu dalších.

Dozvěděli jsme se mnoho o běžném životě na lodi, zjistili jsme, jak námořníci trávili svůj volný čas. Na novějších lodích byl například i malý bazén a minitělocvična s ping­‑pingovým stolem. Viděli jsme, jak se slavily na lodi Vánoce a narozeniny, i záběry ze situací, v nichž se loď dostala do bouřky a vlny dosahovaly až 20 metrů.

Před dvaceti až třiceti lety to bylo, dá se říct, pohádkové zaměstnání plné dobrodružství a zážitků, doplněné možností vidět skoro celý svět. Nejkrásnější pohled prý je, když vidíte moře všude kolem sebe.

Po revoluci bohužel nestandardním zásahem nového vlastníka a neekonomickým prodejem všech našich lodí došlo ke konci námořníků v Čechách, a to je určitě škoda. Ještě jednou děkujeme Zdeňku Chramostovi za velmi zajímavé povídání.

Petr Bednář, P1B

konec namorniku v cechach 1konec namorniku v cechach 2konec namorniku v cechach 3konec namorniku v cechach 4