V letošním školním roce se studenti francouzštiny 3. a 4. ročníků nižšího gymnázia a 1. a 2. ročníků vyššího gymnázia mohou zúčastnit výměnného zájezdu do Francie. Ve spolupráci se ZŠ Pod Marjánkou připravujeme výměnu s bretaňskou školou Collège a lycée Émile Zola v Rennes. Výměna je ideálním prostředkem pro autentické seznámení s prostředím studovaného jazyka, s kulturními zvyklostmi země a v neposlední řadě k navázání kontaktu s rodilými mluvčími.
Jak projekt probíhá?
V průběhu celého roku studenti partnerských škol připravují projekt s názvem „Partage ta science“ (v překladu „Sdílej vědu“). Dílčí výstupy budou sdílet s francouzskými studenty v prostředí eTwinning (eTwinning je platforma, přes kterou mohou studenti a zaměstnanci škol z různých evropských zemí vzájemně komunikovat, spolupracovat, zapojovat se do projektů a sdílet své nápady). Na jaře pak dojde k samotným výměnným zájezdům: 10.–15. 5. 2020 přijedou francouzští studenti do Prahy a 7.–14. 6. se my vydáme do Francie.
Kdo se projektu může účastnit?
Projekt je určen pro studenty francouzštiny 3. a 4. ročníků nižšího gymnázia a 1. a 2. ročníků vyššího gymnázia. Toto věkové vymezení bylo zvoleno podle věku francouzských studentů a s ohledem na spolupráci se základní školou. Úroveň francouzštiny není pro přijetí do programu rozhodující, mohou se zúčastnit jak začátečníci, tak pokročilí.
Jaké jsou podmínky účasti na výměně?
Kromě studia francouzštiny je hlavní podmínkou pro výměnu otevřená mysl a náruč, a to nejen ze strany studentů, ale i jejich rodin. Podmínkou výměny je totiž ubytovat 1–2 studenty z partnerské školy a starat se o ně po dobu výměny (zejména zajišťovat stravování a dopravu). Stejně tak budou čeští studenti ubytováni ve francouzských rodinách. Ubytování zahraničních studentů se může někomu zdát jako překážka k výměně, ale je třeba to přijímat jako možnost kulturní výměny a obohacení pro celou rodinu. Poskytnete tak svým dětem skutečně jedinečnou příležitost poznat opravdovou Francii a její obyvatele, což při běžné turistické cestě není možné.
Jaký bude program výměnných zájezdů?
Během obou zájezdů bude připraven jak společný program pro české a francouzské studenty (např. prohlídka partnerské školy, sportovní či kulturní odpoledne), tak program oddělený, který si obě strany připravují samy. My bychom ve Francii rádi navštívili slavný Mont-Saint-Michel, pláže vylodění v Normandii a další místa, která budou upřesněna v podrobnějším programu.
Kolik bude výměna stát?
Předpokládané výdaje činí na studenta cca 5 000 Kč (tj. náklady na dopravu autobusem, pojištění, vstupy). Zažádali jsme zároveň o finanční podporu na Magistrátu hlavního města Prahy, která by náklady na výměnu výrazně snížila (pro představu v loňském roce žáci ze ZŠ Pod Marjánkou platili cca 500 Kč). Granty se však udělují až v zimě, proto není možní dopředu finanční podporu přislíbit. Peníze tak budou vybrány předem a případně vráceny po zájezdu.
Do kdy se podávají přihlášky a platí platby?
Přihlášky zde. Zálohu 2 000 Kč je nutno uhradit do 19. 12. 2019, doplatek 3 000 Kč do 14. 2. 2020.
Letos 15. a 16. listopadu proběhl další kurz Biologie a zeměpis na talíři aneb vaříme se Zdeňkem Poh(lerchem). Po minulém kurzu středomořské kuchyně jsme se tentokrát opět vydali do rozmanité Asie. Dvoudenní kurz byl však nyní koncipován poněkud odlišně. V pátek jsme po vyučování navštívili pražskou tržnici Sapa, kde se studenti mohli seznámit s celou řadou druhů exotických surovin. Největší zájem vzbudilo tropické ovoce (např. nejaromatičtější ovoce světa durian, největší ovoce světa chlebovník neboli jackfruit, či sladký a šťavnatý rambutan). Nechyběl ani výklad o biologických a geografických zajímavostech některých surovin, jakož i o jejich využití v kuchyni. Po nezbytném nákupu proviantu na sobotní vaření jsme se přesunuli do jedné z mnoha místních restaurací, kde se většina účastníků zahřála tradiční vietnamskou polévkou pho.
V sobotu ráno jsme se sešli před ZŠ Korunovační, v jejíž výborně vybavené kuchyňce mohlo začít samotné vaření. Studenti byli rozděleni do dvojic či trojic a chopili se kuchařského náčiní. Během několika hodin se výsledkem jejich úsilí staly tři originální asijské pokrmy. Nejprve to byl vietnamský salát bún bo nam bo, jehož základem jsou rýžové nudle, ledový salát, proužky mrkve a salátové okurky, opražené arašídy, smažená šalotka, bylinky (koriandr, thajská bazalka, perila), mungo klíčky a tenké plátky marinovaného a orestovaného hovězího masa. To vše přelité skvělou sladkokyselou zálivkou nuoc cham (voda, rybí omáčka, rýžový ocet, cukr). Jako druhý chod se servírovalo sushi, a to hned ve dvou variantách – tradiční maki a atraktivně vypadající „obrácené“ california maki sushi. Studenti při výrobě sushi sami vytvářeli kombinace surovin uvnitř rolek a nutno dodat, že výsledky chutnaly i vypadaly skvěle! Třetí pokrm se jmenuje nasi goreng (smažená rýže s volským okem navrch) a jedná se o nejtypičtější pouliční jídlo v Indonésii a Malajsii.
Studenti (včetně těch nejmladších) prokázali během kurzu mimořádnou zručnost a nadšení, což je skvělá zpráva pro další podobné kurzy do budoucna. Velký dík pak patří kolegyním Kamile Babické a Aničce Bucci a taky panu Babickému, který se na podobných akcích tradičně stará o logistickou a technickou podporu.
Už teď se těšíme na další gastronomicko-vzdělávací kurzy v roce 2020! ☺☆
Z. Lerch
Přírodovědný klub zve na tradiční předvánoční zdobení stromku pro lesní zvířata
sobota 14. 12. 2019
Letos s novinkou!
Nejen, že se vybavíme vhodnými dobrotami pro zvířata, ale smysluplně pomůžeme opravdu výbornému projektu s názvem Pražská pastvina (http://prazskapastvina.cz/ nebo https://www.facebook.com/prazskapastvina/).
O co jde? O komunitní spolek, jehož cílem je chránit louky a stepní společenstva, podporovat rozmanitost hmyzu i rostlin, vracet do Prahy nejvzácnější české motýly.
A jak spolek cíle realizuje? Zakládá komunitní pastviny, zahrady, sady a včelíny. Sdílí přírodní produkty. Pečuje o svěřené pozemky i se zvířaty.
A co my s tím? Po cca 5 km vycházce z Kosoře přes Černou rokli, cementárnu Radotín a přilehlé lomy dojdeme na pastvinu, pomůžeme s proklestěním nárostů na pastvině a jejich spálením. Jeden z členů komunity (zvaný Hejkal) a naše bývalá studentka K. Černá nám práci ukáží a vysvětlí, k čemu je dobrá. Při pálení klestí se zahřejeme, po soumraku ozdobíme stromek a vrátíme se do civilizace (Zadní Kopanina).
Na akci se přihlaste buď osobně, nebo mailem (Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.), dostanete podrobnější info (co s sebou, o srazu a plánovaném návratu).
Vzhledem k rozšířené náplni akce počítejte s rozsahem cca 10.30–17.00 hod.
Stejně jako každý rok na podzim, tak i letos se naše škola zapojila do geografické soutěže Pražský glóbus. Školního kola se koncem října zúčastnilo celkem 81 žáků. V kategorii A, určené pro primy a sekundy, soutěžilo 24 účastníků, zvítězil Daniel Kašpárek (S2A), druhé místo obsadil Jan Svoboda (S2B) a třetí pozici zaujal Sebastian Jošt (P1B).
Kategorii B pro tercie, kvarty, 1S a 2S naplnilo 35 soutěžících, vítězem se stal Adam Severa (K4B), druhý byl Václav Ševela (K4A) a třetí Monika Binningero (T3B). Kategorie C pro vyšší gymnázium zaujala 22 našich žáků, zvítězil Václav Král (S6B), druhý byl David Sovík (S6B) a třetí Zdeněk Staško (S7A).
Vítězové postupují automaticky do celoměstského kola. Tentokrát postoupili na základě počtu bodů i další soutěžící, v kategoriích A i C nás tak reprezentovalo v každé dokonce 5 soutěžících. Naši řešitelé kategorie A se umístili do 15. místa v tvrdé konkurenci 55 soutěžících z celé Prahy, Jan Svoboda vybojoval pěkné 6. místo. Jediný náš zástupce v kategorii B, Adam Severa, skončil mezi 54 reprezentanty pražských škol 15. Ostudu nám neudělali ani naši soutěžící v kategorii C.
Zde musíme vyzdvihnout Václava Krále, který obsadil krásné druhé místo mezi 52 soutěžícími a za celopražským vítězem zaostal o jediný bod!
Vítězům blahopřejeme a všem účastníkům děkujeme!
Za učitele zeměpisu: Pavel Růžička
A je to tady. Opět se na našem gymnáziu udála každoročně velmi očekávaná soutěž pIšQworky. Naši, již legendární bojovníci, hladce proklouzli oblastním kolem, aby se opět postavili osudu čelem a pokusili se o nemožné – vybojovat v krajském kole finále a s ním i možnost účasti v Grandfinále pIšQworek.
Štěstí se dnes k našemu týmu obrátilo čelem, neb mu los určil setkání s jeho největším rivalem (GJN – Nerudní Pětkaři) hned v základní skupině, a tudíž zde byla naděje, že se tyto dva týmy potkají podruhé až ve finále.
Toto očekávání se nakonec naplnilo a po dlouhé, nervy drásající (tedy alespoň pro mne) cestě, se sen stal dne 26. 11. skutečností. Opět zde na škole máme tým, který se smí účastnit Velkého finále v Brně, a to v pátek na svatého Mikuláše. Tuto radost nám nemůže zkazit fakt, že naše Štolní jedničky (ve složení: Mikuláš Brož, Lukáš Havlíček, Rosťa Borský, Josef Havlas, Anna Neubauerová) na Nerudné Pětkaře dnes nestačily.
Zde se sluší a patří vyzdvihnout i soupeře a poděkovat jim za důstojnou reprezentaci jejich škol. A to především soupeřům zlatým GJN – Nerudní Pětkaři (Gymnázium Jana Nerudy, škola hl. m. Prahy, Praha 1) ve složení: Mojmír Mykiska, Adam Pazderka, Libor Krejčíř, Alan David, Ondřej Zikmund + těm bronzovým Mensa B (Mensa gymnázium, o. p. s., Praha 6) ve složení: Václav Muroň, Vladimír Taborovec, Filip Prokop, Martin Dedek, Emma Štěpánová.
V pátek 15. listopadu proběhl na naší škole projektový den tematicky vycházející ze státního svátku Dne boje za svobodu a demokracii.
Studenti si mohli vybrat z několika doplňujících se aktivit. Pozvání na besedu přijali Lucie Cviklová Ph. D., účastnice studentské stávky a spolueditorka publikace Ta temná budova byla naše o stávce a událostech po listopadu ’89 a Ing. arch. Zdeněk Lukeš, absolvent našeho gymnázia a zakladatel OF.
Část studentů se vydala ve stopách demonstrace z Albertova přes Vyšehrad až na Národní třídu, kde je čekalo překvapení v podobě v dobových uniformách postrojených maturantů vyzbrojených autentickou arogancí totalitní moci a obušky.
Většina z devíti set studentů našeho gymnázia se účastnila programu ve škole.
Při promýšlení teoretických východisek projektu jsme se po důkladném zvážení rozhodli pro přístup vycházející z Berlinovy definice negativně vymezené svobody, tedy pro zdůraznění toho, od čeho jsme se 17. listopadu 1989 osvobodili.
Do každého patra naší budovy jsme umístili jedno desetiletí komunistického režimu. Páteřní témata jednotlivých místností se v jednotlivých patrech opakovala, studenti se tak mohli seznámit s oficiální i neoficiální literaturou, s podobami samizdatu a s cenzurou, s výběrem dobových filmů, s vývojem architektury, s hudbou, s dějinami sportu, s výběrem vzpomínek pamětníků a politických vězňů 50., 60., 70. i 80. let.
V každém patře byly také místnosti, ve kterých byly vystaveny dobové dokumenty, tiskoviny, učebnice nebo hračky.
V žádném případě jsme ale nechtěli, aby studenti byli pouze pasivními objekty, aby v zástupu procházeli kolem nástěnek a bezduše pročítali další a další texty, což by sice mohlo pěkně zpřítomnit bezvýchodnou šedivou odevzdanost normalizace, ale nebylo by zcela v souladu s moderními pedagogickými trendy.
Dvojice studentů jsme proto, kromě pracovního listu, do kterého měli zaznamenávat odpovědi, které našli v doprovodných textech, vybavili také jednou ze třinácti variant „kádrového posudku“. Upravili jsme buď přímo originální posudky nebo příbuzné texty z různých období komunistického režimu. V posudcích z padesátých let tak najdeme hlavně odkazy na třídní původ a vztah ke straně před a po převratu, posudky normalizační pak reflektují postoj k „lednovým událostem“ a „bratrské pomoci“. Mezi studenty – prostými občany jsme vypustili studenty maturitních ročníků, kteří představovali silové složky režimu, kádrováky a tajné i uniformované policisty[1].
Tito pak namátkově perlustrovali studenty a nic netušící nositele likvidačních posudků různým způsobem perzekvovali. Zabraňovali jim v přístupu do místností, kde se mohli dozvědět správné odpovědi, a izolovali je od zbytku jejich tříd. Zároveň ale nabízeli studentům možnost se nevítané pozornosti režimu zbavit.
Stačilo navštívit třídu, která byla označena jako „Bartolomějská“. Zde na nespravedlivě utiskované občany čekaly dvojice tajných policistů, kteří nabízeli možnost, jak se vrátit zpátky do normálního života.
Stačilo podepsat prohlášení, které očividně lživě popisovalo život na škole a zároveň bylo závazkem spolupráce s utiskovateli.
S napětím a nejistotou jsme čekali, jak studenti na tento nátlak zareagují, a velmi mile nás překvapilo, jak odhodlaně a zapáleně někteří naši „občané“ trvali na tom, že lživé prohlášení ani spolupráci nepodepíší. Mocenský útlak se sice projevoval pouze v intenci hry, kdo nepodepsal, dostal čtvrthodinový distanc, ale v důstojnosti, se kterou řada studentů trvala na své osobní integritě, vidíme pro naši společnost jistou naději.
V patrech věnovaných 70. a 80. letům plnili studenti různé tematické úkoly. V místnosti s výstavou dětských her a volnočasových aktivit soutěžili ve spojování céček a v čáře, ve třídě věnované kontrakultuře mohli po změření délky kštice získat titul největší máničky.
V místnosti Charty 77 pak polovina třídy měla za úkol schovat úryvek textu Charty a druhá polovina třídy, estébáci, měla ukrytý text hledat. S radostí sdělujeme, že chartisté vyhráli 8:3.
Velkého úspěchu dosáhla místnost zasvěcená samizdatu, kde na dobových psacích strojích skupiny studentů soutěžily v rychlosti a správnosti přepisu úryvku „závadné literatury“. Všichni teď již víme, že klávesu Delete budeme na psacím stroji Consul hledat marně.
Učebna chemie posloužila k procvičení ručních prací, vyšívalo se, pletlo, motaly se bambulky a nejodvážnější vytvářeli odpudivé chemlonové koberečky.
Dlouho jsme přemýšleli nad tím, jak pojmout samotný listopad ’89 a změnu, kterou nám přinesl. Nakonec jsme usoudili, že svoboda, kterou demonstrující za cinkání klíčů provolávali, měla být hlavně svobodou nových možností, svobodou zodpovědné a aktivní volby.
Na konec jsme tedy nechali studenty aktivně tvořit, abychom dali do kontrastu pasivitu totalitních dekád s možnostmi pozitivně definované svobody nového režimu. V posledních dvou třídách čtvrtého patra si tak studenti i jejich vyučující mohli vytvořit, pod laskavým vedením našich výtvarnic, tašku s vlastním motivem klíčů.
Galerie
Poznámky
1. Všichni tito studenti byli seznámeni jak s Milgramovým, tak se Zimbardovým vězeňským experimentem a náležitě poučeni o nástrahách podlehnutí zlu, nebojte☺