Já, moji spolužáci ze třídy K5B a porůznu žáci ze tříd 3S, K4B a S6B jsme se ve dnech 6. 5. až 12. 5. a 10. 6. až 18. 6. 2016 zúčastnili výměny s francouzskými studenty.

O první části výměny – když Francouzi přijeli k nám, napíši jen krátce. Mé vzpomínky z druhé části jsou totiž mnohem čerstvější.

Všichni jsme byli hrozně nervózní. Hlavně posledních pár hodin před tím, než Francouzi dorazili. Ale po prvních dvou dnech z nás všechen strach a nervozita spadly. Na každé odpoledne jsme ve skupinách nebo všichni společně vymysleli snad i zábavný program pro naše „amis“. Výlety na hrady, nakupování nebo třeba šlapadla na Vltavě… Ke konci pobytu jsme zorganizovali společné barbecue, které se většině Francouzů líbilo nejvíce.

Teď už ale přistoupím k druhé části. K naší výpravě do Francie, přesněji do menšího městečka Roche-la-Molière. Unaveni z cesty autobusem jsme dorazili do našich rodin. Rodiče nás všechny přijali opravdu příjemně. Alespoň podle mě nebyl nikdo, kdo by se ve své rodině cítil špatně. Jazyková bariéra se v průběhu týdne snižovala víc a víc.

Dopoledne a část odpoledne jsme trávili se spolužáky a profesorkami na výletech po okolí. Navštívili jsme nejen okolní hrady, zámky a města, ale i (což mě velmi potěšilo) moderní stavby architekta Le Corbusiera. Byli jsme také na tamější radnici, kde měli organizátoři výměny proslovy a následně jsme se všichni vyfotili do novin. Ve středu jsme měli discoparty ve francouzské škole, takže zábava nám nechyběla. Zpět jsme jeli přes Lyon, kde jsme navštívili muzeum Confluence, starý Lyon a měli možná až přehršel času na nakupování. Do Prahy jsme se vrátili všichni a šťastní.

Závěrečné shrnutí pocitů z výměny. Když to vezmu zkrátka, všichni byli spokojeni. Až na jedno zranění z lanového centra se nám nic špatného nepřihodilo a uvědomili jsme si, že francouzsky umíme víc, než jsme si doposud mysleli.

Kate Cover, K5B

francie1 thumbnail

noviny fj

Dne 8. 6. 2016 proběhla pod záštitou univerzity ČVUT konference Středoškolské techniky (StreTech 2016). Akce se konala na Fakultě strojní na chodbách čtvrtého patra budovy. Letošního ročníku se zúčastnilo přes 200 studentů z celé republiky, kteří prezentovali projekty v téměř všech vědních oborech. Každý z účastníků měl k dispozici stolek s posterovou tabulí, na kterou bylo možné umístit podklady prací. Během dopoledne účastníci několikrát prezentovali své projekty většinou zcela individuálně či menšímu počtu posluchačů.

Celou akci hodnotím velmi kladně. Jedná se o příjemné prostředí pro zviditelnění vlastního projektu a dobrou příležitost pro navázání nových kontaktů. Zároveň jsou práce otisknuty a vystaveny na webu StreTech konference, což je taktéž příjemná položka do životopisu :-). Takže všem doporučuji se zúčastnit – buď jako návštěvník za účelem načerpání inspirace (ročníkové, seminární práce, SOČky…), nebo jako prezentující.

Natálie Pánková, S7B

stretech 2016

Jak tomu tak bývá, měsíc květen je obvykle díky maturitám a hezkému počasí měsícem poměrně bohatým na mimoškolní aktivity, o čemž se mohla přesvědčit má třída 5S. A to rovnou několikrát!

Společně s panem profesorem Růžičkou jsme absolvovali hned tři zajímavé akce, zaměřené jak jinak než na kulturu a naši historii. Hned počátkem měsíce, v úterý třetího května, jsme se vypravili na exkurzi na zámek Konopiště, který je proslulý především jako rezidence následníka českého trůnu, arcivévody Františka Ferdinanda d´Este. Tematicky jsme absolvovali jízdu po Dráze císaře Františka Josefa, vedoucí z Prahy do Benešova, načež jsme se vypravili benešovskými ulicemi směrem k zámku. Netrvalo dlouho a ocitli jsme se v rozlehlých zámeckých zahradách, skýtajících klid a čerstvý vzduch. Zde jsme si nejprve prohlédli samotné zahrady a poté jsme se vydali po mírném svahu k samotnému zámku, kde se naše třída rozdělila na dvě skupiny. První skupina absolvovala klasický okruh po zámku, kdežto druhá se vydala na méně obvyklou trasu, která byla zaměřená na loveckou tematiku, jež se více než nabízí, s ohledem na arcivévodovu zálibu v lovu.

Když jsme se po hodinových prohlídkových okruzích opět sešli, vydali jsme se společně do rozsáhlých zahrad a zpět do Benešova, který si vybraná skupina studentů s panem profesorem prohlédla, zatímco zbytek třídy jel zpět do Prahy s paní profesorkou Borovkovou.

Brzy nato se naskytla kulturní lahůdka, kterou jsme si pochopitelně nemohli nechat ujít, a sice opera Andrea Chénier, uváděná v Národním divadle. Tento kousek, pojednávající o básníkovi, který se stane obětí francouzské revoluce, je na operní poměry vcelku vzácný, o čemž svědčí i fakt, že i velký znalec opery, jakým pan profesor je, viděl tento počin poprvé.

To teplé květnové úterý jsme si udělali v pěti lidech příjemný večer, který jsme zakončili krátkou procházkou po večerní Praze, a jelikož se jednalo o zakončení naší operní smršti, zamluvil pro nás pan profesor dokonce soukromou lóži!

Než jsme si stačili oddychnout, uplynul další týden a přišla další akce, opět spojená s naší historií. A nejednalo se o nějakou maličkost, ale přímo o české korunovační klenoty, symbol moci českých králů dávající najevo jejich moc po mnoho století. Spoléhali jsme se na to, že ve čtvrteční dopoledne na ně nebude čekat tolik turistů, jako kdybychom se vydali odpoledne či o víkendu, fronta byla ovšem i tak poměrně velká. Čekali jsme bezmála tři hodiny, jež ovšem díky třídnímu kolektivu a neustálému hovoru utekly mnohem rychleji, než kdybychom se na klenoty vydali jednotlivě. Zážitek nakonec stál za to!

Když už jsme na Hradě nacházeli, vzal nás pan profesor na tematický okruh po zdejších zahradách, provedl nás i Jelením příkopem a nakonec jsme se dostali do Nového Světa, kde jsme se na zdejším hřišti na chvíli vrátili do dětství J.

Celý den jsme završili obědem v jedné zdejší restauraci, kde jsme si pochutnali na tradiční české kuchyni.

Jak je vidět, naše třída si květen užila dosyta a máme za sebou hned tři zajímavé zážitky, na které budeme, myslím, rádi vzpomínat. A to už je tady červen, kdy nás čeká vodácký zájezd a návštěva Františkových Lázní!

Ondřej Kukan, 5S

akcni kveten tridy 5S

 

3. ročník

16.–20. 5. 2016

Charita?… Co?… Proč?… Jako i já?… Aha!

P1A, P1B, 1S

V prvních třídách nižšího gymnázia proběhl hodinový workshop, na němž se studenti aktivně seznámili s pojmy charita, nadace, nadační fondy, dobrovolnictví. Podrobněji jim byla představena dosavadní práce a záměry NFGŠ. Řešilo se i zapojení studentů do nadační činnosti, to si sami vyzkouší již na zahradní slavnosti v červnu 2016.

Studenti v menších skupinkách vytvořili návrhy potisku triček, které byly vystaveny ve vestibulu gymnázia a z nichž byly hlasováním vybrány nejlepší dva. Tyto dva nejúspěšnější návrhy budou vytištěny na nadační trička a nátělníky pro rok 2016 a zájemci si je budou moci zakoupit na zahradní slavnosti či v kanceláři školy.

17. 11. 1939 – 17. 11. 1989 – Jak to vlastně bylo?

S2A, S2B, T3A, T3B

Pro sekundy a tercie si jejich starší spolužáci připravili prezentaci a krátký film jako výstup z osmiměsíčního česko-německého projektu Básně z koncentračního tábora, jenž byl podpořen NFGŠ. Cílem projektu bylo zmapovat cesty a osudy básní Josefa Čapka, které z německého koncentračního tábora Sachsenhausen, kde byl uvězněn, vynášeli čeští vysokoškolští studenti zajatí 17. 11. 1939. Po dobu projektu studenti absolvovali besedy s pamětníky, zhlédli historické filmy či prameny v archivech, navštívili koncentrační tábor Sachsenhausen a Berlín. O svých dojmech, zážitcích a práci na projektu velmi zajímavě svým spolužákům vyprávěli.

Živá knihovna aneb nesuď knihu podle obalu

K4A, K4B, 2S

V Živé knihovně jsou namísto knih půjčováni lidé, tzv. živé knihy, kteří ve svém každodenním životě čelí předsudkům a stereotypům. 

Projekt obecně prospěšné společnosti OPIM se skládá ze dvou částí probíhajících ve dvou dnech, vždy v 90minutovém bloku, a to pro každou třídu zvlášť. V první části lektorka OPIM formou skupinové hry přidělí jednotlivým studentům společenskou roli, do níž se pomocí odpovědí na 25 otázek sami vžijí, aniž by ostatní jejich roli znali. Dalších 25 otázek studenty seřadí na pomyslném společenském žebříčku. Poté se role odtajní a lektorka se studenty diskutuje o důvodech a předsudcích, které k jejich zařazení vedly.

V druhém bloku se studenti rozdělí do 4–5 skupin a ke každé z nich se připojí jedna živá kniha, stručně představí studentům svůj osud a problémy, kterým čelí, a odpovídá na dotazy studentů. Živá kniha má právo odmítnout odpověď či ukončit debatu, pokud by měla pocit, že jí diskuse ubližuje. Každá debata se živou knihou trvá 25–30 minut a pak se skupiny vymění. Živé knihy, které se letos zúčastnily projektu, zastupovaly následující menšiny: bezdomovec, HIV pozitivní, česká muslimka, bývalá narkomanka, feministka a ezoterička, vozíčkář.

Studenti všech tří tříd výborně spolupracovali s lektorkou, do svých rolí v první části projektu se dostatečně vžili a závěrečná debata byla osobní a zajímavá. V druhé části projektu pak žáci velice intenzivně zažili svět diskriminace, se kterým se obvykle nemají možnost osobně setkat. Některé besedy byly až trochu šokující, ale i přes počáteční ostych či překvapení se studenti aktivně do debat zapojili a litovali, že nebyl čas diskutovat se všemi živými knihami.

Studentské hodnocení projektu Živá knihovna bylo výborné, studenti ocenili bezprostřední a velmi intenzivní zážitky ze setkání s živými knihami a v naprosté většině doporučili projekt pro další spolužáky.

Právní prostředí v ČR a já (přednáška ústavního soudce Jaromíra Jirsy)

K5A, K5B, 3S

Českým právním prostředím provedl kvintány poutavým a zábavným způsobem pomocí mnoha konkrétních příkladů služebně nejmladší z našich ústavních soudců, absolvent GNŠ, Jaromír Jirsa. Načrtnul základní strukturu českých právnických institucí, doplnil ji konkrétními jmény soudců, jejich pravomocemi, ale soustředil se také na doporučení důležitá pro běžný život občana ČR. Kvintáni v průběhu přednášky kladli mnoho dotazů a bylo znát, že je téma zajímá a osobně se jich dotýká.

Tereza Šírová – Autorské čtení. Inspiruj se a tvoř!

K5A

Tereza Šírová, studentka S7B, představila při autorském čtení svou sbírku básní, jejíž přípravu podpořil také NFGŠ. Pro mnohé bylo setkání s autorem nejspíše prvním v životě, možná může některé povzbudit k vlastní tvorbě či vést k poznání, že tvůrčí činnost je součástí i jejich každodenního života.

Škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze takové cookies, které jsou nezbytně nutné pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies).
Ok