Zaleťte si s námi do ZOO

Projektové dny jsou vždy vítaným zpestřením školní výuky. S kolegyní Lenkou Dvořákovou jsme vybraly téma zaměřené na ptáky. O projekt byl velký zájem a nakonec se zapsali žáci tříd S2A, S2B, T3B a 1S.

Na programu byl prohlídka s mladou sympatickou průvodkyní Bárou, která pro nás přichystala promyšlený okruh kolem klecí a voliér. Vždy měla připravenou nějakou zajímavost ohledně tělesné stavby nebo způsobu života vybraného druhu.

Pro skupinovou práci jsme použily pracovní listy vytvořené přímo v ZOO, které nutí žáky k přemýšlení, syntéze a zobecnění poznatků získaných o jednotlivých druzích. Tak si například zkusili odvodit, proč tučňák plave častěji „kraula“ než „znak“, podle tvaru zobáku se snažili odhadnout, čím se daný pták živí, dále zdůvodnit, které ptačí nohy patří do jakého prostředí, proč samečci kakadu vztyčují na hlavě chocholku, k čemu mají kasuáři svou přilbu, pokusili se srovnat dva podobné řády – dravce a sovy, dozvěděli se, že např. plameňáci si udržují, stejně jako lidé, odstup od ostatních jedinců a zamysleli se nad tím, proč je pro některé ptáky výhodnější život v koloniích.

Druhý den pak každá skupina předvedla své řešení vylosovaného pracovního listu. Mnohdy se názory různily, nastala tedy vhodná příležitost pro diskusi a vyjasnění některých otázek.

Druhá část vystoupení patřila jednotlivcům, kteří přednesli informace o vybraném druhu ptáka ve formě informační tabule nebo prezentace. Zde se ukázalo, že je někdy trochu umění vystihnout to podstatné a opravdu specifické pro konkrétního ptáka. Rozdíl mezi prací toho, kdo si opravdu dal na přípravě záležet, a tím, kdo chtěl mít hlavně rychle hotovo, byl opravdu markantní. Mnozí také získali jednu z prvních zkušeností s vystoupením před skupinou a viděli, jak působí na jedné straně výstup připravený a tzv. „čtená zkouška“ na straně druhé. Přínosem byla i vlastní fotodokumentace získaná v ZOO.

Věříme, že i přes poměrně značné vytížení žáků během projektu a nutnost vyslechnout si i kritiku, byť konstruktivní, budou tyto dva dny zčásti strávené venku za relativně příznivého podzimního počasí, pro žáky příjemnou vzpomínkou a své poznatky a zkušenosti využijí v další školní výuce i jinde.

Věra Tesařová

Škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze takové cookies, které jsou nezbytně nutné pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies).
Ok