Po celoroční práci na projektu „Básně z koncentračního tábora“ jsme se v doprovodu našich profesorek (trio ve složení Tupá, Hausmannová a Kubelková) vydali do Německa završit naše úsilí.

Ve čtvrtek sedmého dubna jsme po osmé hodině vyrazili od školy. Náš pan autobusák byl frajer, jeli jsme zvesela a plynule a po pár siestách, mnoha dobrotách jsme kolem půl druhé dorazili do koncentračního tábora Sachsenhausen.

Zde nás čekala a mile přivítala paní Anna Milarch, která v nadaci Sachsenhausen pracuje už několik desítek let. Nejdřív nám řekla stručně o historii tábora a potom zadala samostatnou práci, při které jsme museli pročíst desky plné dokumentů a připravit si krátkou prezentaci o různých částech a budovách tábora. Následně jsme se pár hodin procházeli táborem a dozvídali se o hrůzách, které zde byly na vězních páchány.

Ošklivé počasí nám náladu moc nevylepšilo, proto jsme se opět nalodili do busu a vyrazili do Wandlitz, kde jsme byli ubytováni v místní Jugendherberge. Pokoje byly moc pěkné, a tak jsme s dobrou náladou odhodili tašky a vyrazili na večeři. Byla celkem dobrá, přesto většina naší skupiny ještě vyrazila do Penny a Lidlu utrácet eura za dobroty. Večer jsme strávili převážně venku, jelikož se Jugendherberge nacházela na břehu jezera. Krásnými západy slunce nad hladinou jsme potom zahltili sociální sítě – u recepce byla Wi-Fi! Vyspali jsme se dobře a už byl pátek a čekala nás spolupráce se studenty jednoho berlínského gymnázia.

Opět jsme dojeli do Sachsenhausenu, obsadili konferenční místnost a po příjezdu Němců naše nejschopnější němčinářky Valachová a Krchovová povyprávěly o úžasnosti naší školy a o průběhu naší práce na projektu. Také jsme si pustili velmi hezky zpracovaný krátký film, který vznikl na úkor spánku Krouparové. Volejníčková a Dvořáková pak předaly námi vytvořený almanach (vytvářela ho i Pechová), almanach školy a několik drobných předmětů, abychom definitivně potvrdili, že štoláci jsou prostě třída.

Němci také povídali o své škole (těžko říct co, se znalostmi němčiny jsem na tom stejně jako naše odvážné francouzské trio ze sexty B ve složení Felixová, Pechová, Takáč) a pak jsme vytvořili skupinky po čtyřech Němcích a dvou Češích. Byli v přesile, ale my jsme se nedali, a tři hodiny jsme se odvážně oháněli směsicí němčiny, angličtiny a posunků, abychom dospěli ke společnému cíli – prezentaci rozdělených témat (například falšovna bankovek nebo vězeňský hudební sbor). Po obědě v nedaleké restauraci došlo na prezentace, a myslím, že se nám to moc povedlo. Němci pak odjeli a my jsme ještě zpracovávali plakáty, které budou v lednu příštího roku vystaveny v německém parlamentu.

Ve Wandlitz jsme si užili večeři v podobě netradiční kombinace guláše, bramborové kaše a zeleniny. Zbytek večera jsme strávili posloucháním hudby a poměřováním, kdo víc nestíhá ročníkovou práci. Spát jsme šli brzo, protože v sobotu byl v plánu Berlín.

Když Perglerová upletla dívčí části skupiny tématické bavorské copánky a byli jsme nasnídaní, vesele jsme obsadili autobus. Často zaznívalo slovo „Primark“, ale samozřejmě jsme se nejvíce těšili na poznávací část zájezdu. První zástavkou naší cesty byl Reichstag, impozantní budova, kde zasedá parlament. Vyjeli jsme výtahem do třetího patra, popadli audioguidy a užili si komentovanou vyhlídku na město. Jílková a paní profesorka Kubelková nám místy trochu zezelenaly, přece jenom jsme byli hezky vysoko.

Z Reichstagu jsme šli k nedalekému památníku holocaustu, kde jsme se na rozdíl od ostatních návštěvníků velmi kultivovaně procházeli kolem různě velikých betonových kvádrů. Potom nás autobus dovezl ke zbytkům Berlínské zdi, kde jsme v čele s Neumannem fotili a obdivovali zbytky Berlínské zdi. Následně jsme byli dovezeni zpět do centra a vyklopeni u Braniborské brány.

Následovala další salva fotek a pak jsme se vydali směrem k Alexanderplatz. Cestou jsme se po velkém přemlouvání ze strany paní profesorky Tupé stavili v Ampelmann shopu, obchodu, kde má vše motiv berlínského panáčka. Pozorní studenti si možná všimnou, že má paní profesorka nový penál.

Zastavili jsme se také u pomníku spálených knih a obešli si Muzejní ostrov. Taky jsme stihli zhodnotit šaty několika nevěst, které jsme cestou potkali. Nad hlavami se nám tyčila slavná televizní věž a zcela uchození jsme konečně dorazili na Alexanderplatz. Tam jsme dostali rozchod.

V Primarku bylo víc lidí než ve středu ve školní jídelně. To však nezabránilo, aby si všichni krom Tomáška, Šubrta a Strnada něco koupili. Potom si všichni šli ulovit něco k jídlu a najít záchody. Na sraz jsme dorazili všichni včas, došli k autobusu a vyrazili do Wandlitz.

K večeři byly špagety. Taky jsme se večer skamarádili s dalšími Němci a ti nám věnovali pizzu. Jelikož neuměli moc anglicky a my neumíme tak dokonale německy, k bližšímu střetu kultur nedošlo. Kulturní složku však nahradily vynikající konverzace s našimi profesorkami, během kterých jsme stihli probrat úplně všechno.

Ráno jsme se vydatně nasnídali, zabalili jsme si, uklidili pokoje, vynesli smetí a po kontrole z recepce, že jsme nic nezdemolovali, jsme mohli jet. Opět jsme jeli do Berlína, tentokrát do západního. Prohlédli jsme si slavnou Pudřenku a Rtěnku, dva moderní kostely, mezi nimiž stojí zachovaný kostel v rozbombardovaném stavu z druhé světové války.

Pak jsme nasedli do autobusu a ještě jeli do Charlottenburgu, prohlédnout si krásné zahrady a Belvedér.

Za vokální podpory Týnkové a Kunákové jsme dojeli kolem půl sedmé do Prahy, šťastni a znaveni.

Náš pobyt byl fajn, procvičili jsme si němčinu i angličtinu, utužili kolektiv a dozvěděli se spoustu nových věcí.

Sláva Štole,
Ordeltová, S6A

 

Dne 25. 4. 2016 se konal patnáctý ročník humoristického a satirického studentského kabaretu s názvem Jsem lepší než Švejk. Soutěž divadelních scének se již tradičně konala v Divadle Bez zábradlí. Porotu, dohlížející celkově na osm vystoupení, tvořila pětice známých osobností – Hana Heřmánková, Michal Viewegh, Rudolf Křesťan, Jan Štolba a Jaroslav Císař. Velkou zásluhu na organizaci celé akci měla členka učitelského sboru Gymnázia Nad Štolou, paní profesorka Ivana Maršálková.

Na prvním místě letošního ročníku se umístilo vystoupení Gymnázia a Střední odborné školy ekonomické Sedlčany s vystoupením Komediálně vzdělávací groteska z Divokého západu. Účinkující ve své scénce dokázali povedeně a humorně parodovat politickou scénu. Na představení bylo zcela jistě vidět snahu účinkujících o vytvoření kvalitního vystoupení – a to i po vizuální stránce, výborné byly jednotlivé herecké výkony, hudební doprovod a zpěv, vše bylo dokonalé.

Druhé místo obsadili studenti Gymnázia Elišky Krásnohorské s vystoupením O slepičce a kohoutkovi. Téma jejich představení parodovalo až absurdní komplikovanost řešení každodenních problémů – jako je třeba tekoucí kohoutek.

A konečně na třetím místě se umístila skupina mladých studentů Gymnázia Nad Štolou a jejich krátké představení jednoduše pojmenované Evoluce. Během několika krátkých scén, tvořících souvislý celek, zde účinkující humorně shrnuli některé z největších událostí dob minulých, také jsme s nimi nahlédli do blízké budoucnosti.

Celkově byl patnáctý ročník tradiční soutěže velmi povedený. Jednotlivá vystoupení se lišila ve svých tématech, a divákům tak bylo nabídnuto mnoho scén, které je pobavily či jim daly podnět k přemýšlení nad jednotlivými náměty, jimž se věnovaly.

Jakub Kukan, 2.S

 

Školní maturita z anglického jazyka se nově dá nahradit mj. i Cambridgeskou zkouškou FCE (Cambridge English: First) na úrovni B2. Letos proto angličtináři již podruhé zorganizovali tuto zkoušku nanečisto, aby žáci získali přehled o jazykové úrovni své angličtiny. V odpoledních hodinách, ve svém volném čase, si téměř třicet studentů přišlo vyzkoušet poslech, čtení s porozuměním a lexikálně-gramatickou část. Nejmladší studují teprve v tercii a nevedli si vůbec špatně.

Novinkou při testování nanečisto byla navíc ještě o úroveň vyšší zkouška CAE (Cambridge English: Advanced), kterou si zkusili čtyři studenti.

Obecně se žákům dařilo velmi dobře, zvláště při poslechu a čtení s porozuměním.

Budeme se těšit při další „mock exam“ na podzim!

IMG 20160330 161325

J. Bogdanová a P. Borovková

Aprílového dne roku 2016 se koná ve Velkém sále pražské Lucerny padesátý třetí maturitní ples Gymnázia Nad Štolou. V půl páté je před hlavním vchodem shromážděno snad již veškeré osazenstvo letošních čtyř maturitních tříd. Největší pozornost budí v kolemjdoucích bezesporu čínský drak oktávy A, jenž se má záhy stát ústředním aktérem při nástupu zmíněné třídy.

ples1
Obrázek 1: Oktáva A – Nácvik s drakem

Brány jsou otevřeny a zástupy lidí se začínají hrnout do tradičně neprovzdušněných prostorů Lucerny. Před vstupem jsou všichni relativně důkladně prošacováni, i přesto se Janu Poláškovi daří důmyslně propašovat dovnitř svou nefunkční vzduchovku, jež je pro půlnoční překvapení oktávy A ryze esenciální.

Následně jsou žáci nasměrováni do trpasličí šatny, kde mají možnost převléci se do obstaraných kostýmů, aby se v nich zúčastnili finálního nácviku večerních vystoupení. Je zarážející, jak je „velikost“ šatny nekompatibilní s náporem a požadavky více než stovky maturantů, jimž nezbývá než ledabyle odhodit své drahocenné šaty, honosné róby či jiný majetek na hromadu oděvů ostatních kamarádů. Kromě toho je nutné podotknout, že v této místnosti se limita procentuálního obsahu kyslíku ve vzduchu nebezpečně blíží nule.

Poté, co úspěšně proběhne nácvik veškerých nástupů a performancí, jsou dovnitř vpuštěni rodiče a přizvaní hosté, kteří byli ochotni dorazit ještě před „házením mincí do plachet. Po úchvatném předtančení a vzrušujícím stužkování prim a prvních ročníků přichází konečně čas pro hvězdy dnešního večera: začínají nástupy maturantů. Diváci mají nejprve možnost sledovat fenomenální průvod třídy O8A s lampiony a čínským drakem. Oktáva B se po zvažování rockové klasiky Highway to Hell od AC/DC rozhodla pro střídmý valčík s mobilními telefony. Třída 6S předvádí pochod za zvuků hudby z populárního seriálu „Hra o trůny, při němž kupodivu nikdo neumírá. A na závěr se 4. B s třídním profesorem Škráškem vytasí se svou estrádní scénkou na téma „Another Brick in the Wall (Part 2), jež nám ukazuje, že někteří „šlendriáni“ nejsou ani na tak významnou událost schopni dorazit včas.

To, jak v jednotlivých třídách probíhaly spory o výsledné nápisy na šerpách, by zajisté vydalo na několik samostatných analýz či povídek, nicméně v této reportáži nehraje nadnesený konflikt příliš výraznou roli. Jakmile jsou absolventům rozdány veškeré šerpy, růže, bambusy a podobné důležité předměty, dochází k obligátnímu přípitku, proslovu maturantů i tanci s pedagogy. V rámci něj dochází k překvapivému zvratu, když se profesor Škrášek odhodlá s jinochy ze své třídy k živelnému tanci ve volném stylu. Svými energickými pohyby roztancují celý sál, načež jsou odměněni uznalým aplausem.

ples2
Obrázek 2: Oktáva B – Závěr půlnočního překvapení

Před započetím tance pro veřejnost jsou jarní radovánky zpestřeny například stepem dívčího dua, výrazovou exhibicí polonahých chlapců za rytmu skladby „Rasputin nebo společným tancem profesorů, kteří se letos inspirovali filmem Pomáda. Po odbití jedenácté hodiny ovšem přichází blok každoročně nejočekávanější maturanti mají za úkol předvést svá překvapení, letos zaměřená na filmové žánry. První oktáva přichází s westernem; rozhodně nezapírá inspiraci klasikami „Tenkrát na Západě, „Limonádový Joe aneb Koňská opera nebo „Sedm statečných. Po nich se snaží oktáva B odlehčenou formou přinutit neotesaného německého chlapce Augusta Kdouleho, aby zhubnul. 6S představuje svou propracovanou kombinaci výjevů z kultovních akčních filmů, thrillerů a sci-fi; ve svém vystoupení pokrývá namátkou díla od „Pulp Fiction" přes „Matrix až po „Hvězdné války. 4. B následně pokračuje svými cestopisy, v jejichž rámci nás zavede na šest světových kontinentů. Vrchol plesu nastává však teprve v podobě závěrečného vystoupení všech tříd, které se s hosty loučí choreografií na píseň „YMCA.

ples3
Obrázek 3: Závěrečná póza letošních maturantů

Těžko říci, zda letošní ples nějak vybočuje z nepřeberné řady podobných slavností, vzpomeneme-li třeba na bály jiných pražských gymnázií. Zřejmě se nedočká výjimečně tučného zápisu v historických análech, ale to ostatně ani není jeho účelem. Záměrem plesů je dovolit lidem, aby si občas mohli odpočinout na příjemné společenské akci a aby maturanti zažili úchvatný večer, jenž se jim naskytne jen jednou za život. Proto nelze tuto akci zhodnotit vhodnějším adjektivem nežli úspěšná.

7. 4. 2016, Jan Hvězda, O8A

 

Před časem navštívily třídy T3A a T3B (následně 1S a 2S) Americké centrum, ve kterém se naši studenti zúčastnili přednášek, prezentovali své příspěvky a diskutovali. Všechny tyto aktivity se týkaly česko-amerických vztahů a americké kultury. Podívejte se na krátké video z akce.

Jiřina Bogdanová